Product Strategie

Product Strategie

Een betere oplossing met een product design strategie?

Product Strategie

Product Strategie

Het ontwikkelen van een productontwerpstrategie begint met het begrijpen van je gebruikers en wat zij van je product nodig hebben. Zodra je dit weet, kun je beginnen met het creëren van een (product) ervaring die aan hun behoeften voldoet.

Of je nu aan een volledig nieuw productidee werkt, een functie opnieuw ontwerpt of een functie toevoegt, volg de stappen in deze tekst om je toekomstige producten klaar te stomen voor succes.

Wat is een productontwerpstrategie?

Strategisch productontwerp is gericht op het verbinden van design thinking met bedrijfswaarde. Het gaat om het nemen van weloverwogen beslissingen die resulteren in een succesvol eindproduct, een product dat winstgevend is en aantrekkelijk is voor je klanten.

Waarom heb je een productontwerpstrategie nodig?

Het is belangrijk om vanaf het begin een duidelijke productstrategie te hebben, omdat deze de leidraad vormt voor elke beslissing die je over het product neemt. Zonder een strategie kun je gemakkelijk verstrikt raken in korte termijn denken en functionaliteit inbouwen die je niet helpen om je lange termijndoelen te bereiken.

Het ontwikkelen van een productontwerpstrategie heeft veel voordelen:
• Klanttevredenheid verbeteren
• Verhoog de verkoop
• Concurrentievoordeel behalen

Deze 5 stappen zijn te volgen tijdens het strategie vormingsproces

1. Bepaal je visie
2. Onderzoek en ontdekking
3. Maak gebruikerspersonages voor doelgebruikers
4. Ontwerp een sterk onderscheidend product
5. Valideer je strategie

In de tekst hieronder worden ze in meer detail uitgelegd.

Als de strategie bepaald is, kunnen we samen door naar Ideation en Concept design: 

Wil je samen met ons aan de slag met je product-idee,  neem dan vrijblijvend contact op.

 

In 5 stappen naar een sterke productontwerpstrategie

1. Bepaal je visie

Voordat je met het productontwerpproces begint, is het belangrijk om de tijd te nemen om na te denken over je doelen en doelstellingen. Wat probeer je te bereiken met je product? Hoe past het in je algemene bedrijfsstrategie? Aan welke behoeften voldoet het voor je klanten? Wat voor soort ervaring wilt je dat je gebruikers hebben met je product? Wat voor soort emoties wil je dat ze voelen wanneer ze het gebruiken? Door deze vragen te beantwoorden, kunnen we een duidelijke ontwerp opdracht ontwikkelen die het team door het hele productontwikkelingsproces zal leiden.

2. Onderzoek en ontdekking
Nu je je productvisie hebt gedefinieerd, moet je begrijpen wat je toekomstige klanten willen van het product dat je wilt creëren. De informatie die tijdens deze fase wordt verzameld, helpt het productteam om de visie te koppelen aan echte gebruikersproblemen. In deze fase kom je vaak onverwachte problemen en ook oplossingen tegen.

3. Maak gebruikerspersonages voor doelgebruikers
Je product kan geschikt zijn voor meerdere doelgroepen. Om je oplossing nog meer te verfijnen is het heel nuttig die doekgroepen goed te onderscheiden en per doelgroep de kritische (gebruiks) zaken te definiëren. Op die manier gaat je product mogelijk bij meer doelgroepen echt de juiste oplossing bieden.

4. Ontwerp een sterk onderscheidend product
Een van de belangrijkste aspecten van een ontwerpstrategie is differentiatie. Het is niet genoeg om je gebruikers te begrijpen – je moet ook begrijpen met wat voor soort producten je te maken krijgt. En je moet eerlijk zijn over hoe je oplossing zich verhoudt tot concurrerende producten.
Enkele vragen die we samen in gedachten moeten houden bij het doen van je onderzoek zijn:
-Welke producten gebruiken je beoogde klanten momenteel?
-Hoe loyaal zijn ze aan dit product of merk? En waarom?
-Proberen deze producten dezelfde problemen op te lossen die je product wil oplossen?
-Doen ze iets dat je in je eigen product kunt opnemen?
Voordat je beslist hoe je je product kunt onderscheiden, is goed verdiepend onderzoek nodig. Lees veel over de concurrentie, maak gebruik hun producten indien mogelijk ook. Probeer hun ontwerpfilosofieën te begrijpen en te doorgronden, daar wordt je eigen strategie nog beter van.

5. Valideer je strategie
Tijdens de verschillende vervolg fases kom je steeds weer terug naar je strategie. Na elke prototype test en bij elke iteratie-slag opnieuw valideren of de uitvoering nog strookt met de strategie.

Aanpassen van de strategie?
Product Design Strategie is een hulpmiddel en geen vaststaand feit. Als in het proces blijkt dat de strategie toch aanpassing behoeft, dan kan dat aangepakt worden. Het gaat om het sturende element en dicht bij de doelen blijven. Een succesvol en winstgevend product dat in de behoefte voorziet is het doel!

Wil je samen met ons aan de slag met je product-idee, neem dan contact op! We zijn benieuwd wat we voor je kunnen doen.

Benieuwd naar de mogelijkheden, neem dan vrijblijvend contact op.