Heb jij je product timing goed voor elkaar?
09-mei-2022

Heb jij je product timing goed voor elkaar?

Time to market (TTM) in productontwikkeling

Timing

Bij product-introducties is timing van groot belang. Wat is het ideale moment om een nieuw product te introduceren? Een beurs, een event, net voor een concurrent, seizoen gerelateerd of nog andere redenen. Een dergelijke datum als stip op de horizon werkt heel goed en zorgt voor veel focus en besliskracht. Vanaf die datum kun je mooi terugrekenen en een strakke planning opzetten.

Markt niche

Als je in een bepaalde marktniche actief bent dan weet je welke introductie-regels in die markt van toepassing zijn. Wil je extra opvallen, dan kan het goed zijn om uit die sleur te breken en juist iets heel anders of op een onverwacht tijdstip te doen.

Hoe kan dat proces sneller dan de concurrentie

Een project overhaasten en te snel op de markt proberen te brengen, is meestal jezelf in de voet schieten. Processen hebben hun tijd nodig. Ontwerpen, maken, testen en aanpassen tot het goed is. Slim gebruik maken van software tools voor planning, meerdere sporen naast elkaar laten lopen, veel aandacht voor interne communicatie, op tijd inschakelen van experts op de verschillende gebieden en ze vroeg in het project erbij betrekken. Stel je kritieke pad vast en kijk tijdig naar alternatieven op de kritieke punten, bijvoorbeeld de beschikbaarheid van specifieke componenten. Teveel focus op je concurrent is niet verstandig. Focus op je eigen project en zorg dat het echt af is zonder kinderziektes en met een product dat nog beter aansluit op je doelgroep.

Inhuren experts

De selectie van experts op verschillende gebieden moet in een vroeg stadium opgestart worden. Hiermee reserveer je tijdig capaciteit en kan de expert vroeg zijn/haar kennis inzetten. Zo kan een project sterk versnelt worden en onnodig werk worden voorkomen. Zoek een expert die past bij het soort project en de omvang ervan. Een netwerk van bekende en betrouwbare toeleveranciers zorgt ook voor veel versnelling.

Samenwerking met experts, overleg, taakverdeling, tijdlijn, afspraken

Als experts op productontwikkelingsgebied zijn we continue bezig met projecten en hebben hiervoor een praktische aanpak ontwikkeld, die aangepast wordt aan je project. Het blijft maatwerk.

Project budget

Stel een budget op voor verwachte opbrengsten, kosten en terugverdien tijd, 3 scenario’s,
pessimistisch, normaal, optimistisch. Ook dit zorgt weer voor veel sturing, focus en maakt beslissen gemakkelijker.

Outsource en houd focus

Herken en erken waar de sterke en zwakke punten van je organisatie liggen. Focus op de sterke kanten en besteed de andere zaken uit. Dat voorkomt tijdsverlies en maakt een nog beter product mogelijk.

Zoek je voor je project ondersteuning op het gebied van productontwikkeling, engineering, design of prototyping dan gaan we graag in gesprek.  Maak hier een afspraak met Thijs, onze sales engineer:  https://www.teklab.nl/contact/

TEKLAB | Inspired engineers

 

Delen